شناسایی دقیق ژن چاقی دوران کودکی

برای اولین بار دانشمندان موفق به جدا سازی موتاسیونهایی در دو جایگاه ژنی شدند که به نظر می رسد کودکان را مستعد چاقی می کند.

Struan Grantمی گوید: ما تاثیرات ژنتیکی واضحی را بر چاقی مشاهده کردیم که بیش از تاثیرات محیط به تنهایی بروی این بیماری موثر است. اگر چه ارتباط ژنهای شناخته شده با چاقی در دوران بزرگسالی و نوع شدید چاقی در دوران کودکی بخوبی مشخص شده بود اما این ژنها در بین جمعیت بسیار شایع است. نتایج این تحقیقات بصورت آنلاین در مجله ی Nature Genetics(8 آوریل 2012) منتشر گردید.

چاقی یک بحران سلامت عمومی در جمعیت جهانی است که نه تنها بزرگسالان بلکه بطور فزاینده ای کودکان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. شیوع چاقی در کودکان در دهه ی اخیر سه برابر شده است و هزینه های سلامت مرتبط با آن 4 برابر افزایش یافته است.

فاکتورهای محیطی نظیر تغییرات تغذیه ای وکاهش فعالیت فیزیکی و ورزش نقش زیادی در ایجاد این بحران داشته است، اما تاکنون ژن خاصی برای این معضل شناسایی نشده بود.

دانشمندان در این تحقیق به بررسی بیش از 5530 کودک چاق و 8318 کودک با وزن نرمال (گروه کنترل) در بیش از 14 مرکز در آمریکا ، کانادا، استرالیا و اروپا پرداختند. این بزرگترین جمع آوری نمونه های DNAبرای بررسی وزن اضافه و چاقی در دوران کودکی در دنیا محسوب می شود.

زمانیکه داده ها گردآوری وترکیب شدند دو ژن بنام OLFM4و HOXB5شناسایی گردید. این ژنها در بزرگسالان نیز قابل شناسایی بود اما در بزرگسالی اثرات ضعیف تری از خود به نمایش می گذاشتند. این مسئله نشان می دهد  که این ژنها در مراحل اولیه ی زندگی سبب تقویت خطر یکدیگر می شوند و دارای تأثیرات زیادی در سالهای اولیه زندگی می باشند. دانشمندان معتقدند این ژنها احتمالاً باید در دستگاه گوارش عمل کنند.

Grantمی گوید: ما به بررسی بافتهای ناحیه ی گوارش پرداختیم تا متوجه ی نحوه ی تأثیر این ژنها شویم. احتمال دارد برای مثال این ژنها با غذاها اندرکنش داشته باشند.

دکتر Schadtمی گوید: مسلماً چاقی یک بیماری است که دارای اجزاء ژنتیکی و اجزاء محیطی قویی واحتمالاً اجزاء بسیار قوی ژنتیکی – زیست محیطی می باشد. بنابراین بیماری بسیار بسیار پیچیده است. ما در حال حاضر تنها قسمت کوچکی از ژنتیک چاقی دوران کودکی را شناسایی کرده ایم.

دانشمندان در آینده بروی این ژنها و چگونگی عملکرد آنها به مطالعه خواهند پرداخت تا احتمالاً موفق به ابداع روش جدیدی برای درمان چاقی شوند .

منبع: Consumer.healthday.com